DOMAR

HĂ€r redovisas nĂ„gra aktuella gĂ€llande domar för parkering. Det Ă€r inte nĂ„gon fullstĂ€ndig redovisning av aktuella domar, men vi har valt att redovisa de som Ă€r prejudicerande frĂ„n högsta förvaltningsdomstolen samt frĂ„n HD – Högsta domstolen. Domar frĂ„n tingsrĂ€tter finns inte med. Listan kompletteras regelbundet med nya gĂ€llande domar.

Transportstyrelsens upphÀvande av LTF s k Brommadomen

Överklagande av LĂ€nsstyrelsen i Stockholms lĂ€ns beslut om att införa avgiftsplikt för fordon i Bromma

Dom
i hovrÀtt

Kontrollavgift undanröjdes nÀr bilist stod i kö för att lösa biljett i automat

Dagens Juridik, dagstidning om juridik pÄ nÀtet som normalt har mellan 75 000 och 100 000 unika lÀsare i veckan, skriver om domen i en artikel den 19 februari 2021.
LÀs artikeln hÀr

Moms pĂ„ sĂ„ kallade “Nollavtal”

Skatteverkets regler vid uthyrning av
parkeringsplatser

HÀr Àr en bifogad lÀnk till skatteverkets regler.

Skatteverkets regler

Högsta förvaltningsdomstolen (mÄl nr. 6647-13) 

HFD slÄr fast att beslut om att avgiftsdifferentiera miljöbilar inte Àr lagenligt.

RegionfullmÀktige i Region Gotland beslutade Är 2011 att miljöbilar skulle befrias frÄn avgift för parkering pÄ offentlig plats som förvaltas av kommunen. En privatperson överklagade detta beslut och anförde bl.a. att regionfullmÀktige överskridit sina befogenheter eftersom frÄgan ankom pÄ trafiknÀmnden och att det dÀrmed stred mot 2 § lagen (1957:259) om rÀtt för kommun att ta ut avgift för vissa upplÄtelser av offentlig plats, m.m. (KAL) att undanta miljöbilar frÄn avgiftsskyldighet.

Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) fann inledningsvis att regionfullmÀktige hade befogenhet att besluta i frÄgan om huruvida miljöbilar ska undantas frÄn avgiftsskyldighet. Domstolen ansÄg dock att frÄgan om huruvida sjÀlva beslutet att inte ta ut parkeringsavgift strider mot 2 § KAL inte var sjÀlvklar.

BestÀmmelsens lydelse gav kommunen en möjlighet att under vissa specifika omstÀndigheter ta ut avgifter pÄ sÀrskilda grunder för vissa specifika grupper, men att dessa i sÄdana fall skulle utgöras av engÄngsbelopp och endast en viss period. Utöver detta gav bestÀmmelsen kommunen möjligheten beslut om avgiftsfrihet för rörelsehindrade.

Domstolen behandlade dÀrefter förarbetena till KAL och noterade att lagen ursprungligen inte innehöll bestÀmmelser om avgiftsdifferentiering. Genom lagÀndringar möjliggjordes dock viss differentiering gÀllande rörelsehindrade samt Àven gÀllande anvÀndandet av sÀrskilda grunder för att ta ut avgifter i syfte att underlÀtta boende- och nyttoparkering. Lagstiftaren betonade dock att möjligheten till avgiftsdifferentiering inte skulle anses vara generell, utan ta sikte pÄ just boende- och nyttoparkerare.

Mot bakgrund av detta fann HFD att bestÀmmelserna i frÄga inte kunde anses ge utrymme för avgiftsdifferentiering i andra fall Àn de som anges i lagtexten. Region Gotlands beslut om att parkeringsavgift inte skulle tas ut för miljöbilar stred dÀrmed mot 2 § KAL och upphÀvdes.

HovrĂ€tten för vĂ€stra Sverige (mĂ„l nr. ÖÄ 3172-10)

En parkeringsanmÀrkning hade utfÀrdats till Àgaren av en bil pÄ grund av övertrÀdelse av lokal trafikföreskrift. Den lokala trafikföreskriften föreskrev att det pÄ den aktuella platsen bland annat var förbjudet att parkera tisdagar 9.00-12.00 jÀmna veckor. ParkeringsanmÀrkningen avsÄg klockslaget 9.22-9.32.

Av Ă€garens egna uppgifter framgick att fordonet stod parkerat i strid med den lokala trafikföreskriften, men att det pĂ„ den aktuella platsen varit sĂ„ pass mycket snö att en förflyttning utan verktyg inte var möjlig. Ägaren gick dĂ„ omedelbart hem för att hĂ€mta de nödvĂ€ndiga verktygen för att kunna grĂ€va fram och flytta pĂ„ bilen.

TingsrÀtten inledde med att klargöra att det av allmÀnna rÀttsgrundsatser (jfr. NJA 2005 s. 17) kunde anses finnas en möjlighet för en domstol att undanröja betalningsansvaret för en parkeringsanmÀrkning i vissa undantagsfall dÄ det inte funnits en faktisk möjlighet att följa parkeringsbestÀmmelsen. Mot bakgrund av vad Àgaren angav i sina uppgifter ansÄg tingsrÀtten att det för Àgaren inte fanns en faktisk möjlighet att följa parkeringsbestÀmmelsen.

TingsrÀttens beslut överklagades sedan till hovrÀtten dÀr domstolen inledde med att pÄpeka att domstolens möjlighet att undanröja betalningsansvaret bör tillÀmpas mycket restriktivt. Enligt hovrÀtten har den som parkerar ett fordon har ett lÄngtgÄende ansvar att fordonet Àr uppstÀllt i enlighet med de parkeringsbestÀmmelser som gÀller pÄ den aktuella platsen.

Vidare poÀngterade domstolen att detta ansvar medför ett visst krav pÄ förutseende för att kunna bemöta Àven ovÀntade situationer. I det aktuella fallet framhöll domstolen att det kan anses ha varit svÄrt och tidskrÀvande för Àgaren att fÄ bort snön för att kunna flytta fordonet, men att situationen inte kunde anses varit sÄ pass extrem att Àgaren kan anses ha saknat faktisk möjlighet att förflytta fordonet.
ParkeringsanmÀrkningen ansÄgs dÀrmed riktig och Àgaren Älades ett betalningsansvar avseende avgiften.

Helsingborgs tingsrĂ€tt (mĂ„l nr. Ä 3957-09)

Punktering kan inte anses som en nödsituation enligt brottsbalkens bestÀmmelser och kan dÀrmed inte utgöra en omstÀndighet som undanröjer skyldigheten att betala parkeringsanmÀrkning.

En parkeringsanmĂ€rkning hade i detta fall utfĂ€rdats till en person som pĂ„ grund av punktering blev stĂ„ende med sitt fordon med tvĂ„ av hjulen uppe pĂ„ den högra trottoarkanten. Ägaren till bilen överklagade parkeringsanmĂ€rkningen

Inledningsvis gjorde Ă€garen gĂ€llande att en fortsatt körning hade Ă„samkat stora skador pĂ„ bilen, samt att vĂ€gens bredd och mĂ€ngden av bilar parkerade vid den vĂ€nstra trottoarkanten inte tillĂ€t honom att stĂ€lla bilen intill den högra trottoarkanten. Ägaren pĂ„pekade Ă€ven att fotgĂ€ngarnas framkomlighet inte hindrades av Ă„tgĂ€rden och att han under tiden endast gick in i en affĂ€r för att ringa sin son.

Polismyndigheten bestred överklagandet och framförde att parkeringsanmÀrkningen var lagligen grundad, att körbanan var tillrÀckligt bred för att en uppstÀllning utan hinder för andra trafikanter kunde skett, att parkering pÄ gÄngbana aldrig Àr tillÄten samt att ingen punktering noterades.

TingsrÀtten inledde sin bedömning med att fastslÄ att bestÀmmelserna om ansvarsfrihet i brottsbalken Àven Àr tillÀmpliga i Àrenden om felparkeringsavgift. För att dessa bestÀmmelser ska kunna tillÀmpas krÀvs dock att det föreligger en faktisk nödsituation i enlighet med 24 kap. 4 § st. 2 brottsbalken.

Domstolen redogör sedan för att en nödsituation enlig denna bestÀmmelse föreligger dÄ fara hotar liv, hÀlsa, egendom eller nÄgot annat av rÀttsordningen viktigt skyddat intresse. Vidare berör domstolen det faktum att det i praxis uppstÀllts strÀnga krav för att medge ansvarsfrihet pÄ grund av nöd vid felparkering.

Enligt tingsrĂ€tten utgjorde omstĂ€ndigheterna inte nĂ„gon nödsituation och ansvarsfrihet kunde dĂ€rmed inte anses föreligga. Ägaren kunde dĂ€rmed inte undgĂ„ betalningsansvar. Beslutet överklagades till hovrĂ€tten som ej medgav prövningstillstĂ„nd.

HovrĂ€tten för vĂ€stra Sverige (mĂ„l nr. ÖÄ 2583-10)

ParkeringsanmĂ€rkning hade i detta fall utfĂ€rdats pĂ„ grund av avsaknad av giltig biljett i framrutan. Ägaren överklagade anmĂ€rkningen och hĂ€vdade att hon betalat avgiften, lagt biljetten pĂ„ instrumentbrĂ€dan och stĂ€ngt dörren efter sig. VĂ€l efter att hon stĂ€ngt dörren noterade hon att vindpusten frĂ„n att hon stĂ€ngde dörren medfört att biljetten hamnat pĂ„ förarsĂ€tet. Biljetten var dock enligt Ă€garen vĂ€nd med framsidan uppĂ„t och full lĂ€sbar utifrĂ„n.

TingsrÀtten inledde med att klargöra det faktum att en domstol inte har nÄgon möjlighet att undanröja ett betalningsansvar pÄ den grund att övertrÀdelsen i förhÄllande till omstÀndigheterna framstÄr som obetydlig. DÀrefter fortsÀtter domstolen med att konstatera att bÄde skyltningen och uppgifterna pÄ parkeringsanmÀrkningen varit korrekta.

TingsrÀtten redogjorde sedan för att de inte finns nÄgra uppgifter som talar emot de av Àgaren pÄtalade omstÀndigheterna samt att den Äberopade biljetten Àven styrker Àgarens uppgifter. TingsrÀtten kom trots detta fram till att biljetten inte har varit placerad framtill i fordonet och beslutar dÀrmed parkeringsanmÀrkningen Àr korrekt utfÀrdad.

Beslutet överklagades till hovrĂ€tten som fastslog att uttrycket ”framtill i fordonet” inte kunde avse den frĂ€mre halvan av bilen. Anledningen till detta, menade domstolen, var det faktum att kontroll av parkerade fordon mĂ„ste kunna ske pĂ„ ett enkelt och enhetligt sĂ€tt. Enligt domstolen har det Ă€ven utvecklats en praxis att biljetter ska placeras sĂ„ att de Ă€r synliga genom vindrutan.

Det faktum att information om korrekt placering av biljetten fanns pÄ biljetten och att Àgarens initiala avsikt var att placera biljetten pÄ instrumentbrÀdan visar pÄ att tolkningen inte omfattar förarsÀtet, menar domstolen.

Mot bakgrund av de ovan angivna omstÀndigheterna samt det faktum att parkeringsvakten i detta fall inte upptÀckt en giltig biljett talar för att parkeringsbiljetten inte varit placerad sÄ att den varit vÀl synlig och lÀsbar utifrÄn. HovrÀtten avslog dÀrmed överklagandet.

Beslutet överklagades till Högsta domstolen som inte meddelade prövningstillstÄnd.

Svea hovrĂ€tt (Ö 3212/94 RH1995:72)

Ett företag fick en parkeringsanmÀrkning utfÀrdad dÄ ett av bolagets fordon var uppstÀllt pÄ en parkeringsplats som var avsedd för rörelsehindrade. Bolaget överklagade anmÀrkningen till tingsrÀtten och gjorde gÀllande att utmÀrkningen var oklar och vilseledande. Enligt bolaget var det oklart vilka platser som omfattades, samtidigt som vÀgmarkering som visade att platserna var avsedda för rörelsehindrade dÄ marken var snötÀckt.

Åklagaren bestred Ă€ndring och anförde att skyltuppsĂ€ttningen var korrekt utförd i enlighet med vĂ€gmĂ€rkesförordningens bestĂ€mmelser. Vidare anförde Ă„klagaren att parkeringsrutorna var vĂ€l tilltagna och att tillĂ€ggstavlan med symbolen som signalerar parkering för rörelsehindrade var uppsatt.

TingsrÀtten utgick frÄn ett fotografi som enligt deras bedömning visade att skyltarna som fanns pÄ platsen var uppsatta i enlighet med vÀgmÀrkesförordningens bestÀmmelser samt att bilen var uppstÀlld pÄ platsen. Domstolen ansÄg ej heller att marken var snöövertÀckt kunde frita bolaget frÄn ansvar. DÀrav lÀmnades bolagets överklagande utan bifall.

Bolaget överklagade till hovrÀtten. HovrÀtten inledde med att konstatera att det pÄ platsen i frÄga inte fanns nÄgot vÀgmÀrke uppsatt, utan att skyltningen endast utgjordes av tillÀggstavlor. DÀrefter redogjorde domstolen för VÀgverkets anförande dÀr de framför att en tillÀggstavla, enligt vÀgmÀrkesförordningen, inte ensamt kan ange parkeringsvillkor, utan mÄste ske i samband med ett vÀgmÀrke. VÀgverket framförde Àven att en avvikelse frÄn vÀgmÀrkesförordningens huvudregel krÀvde att det fanns ett uttryckligt författningsstöd.

HovrÀtten fann dÀrmed, i likhet med VÀgverket, att utmÀrkningen avseende platser som var reserverade för rörelsehindrade ej stÀmde överens med föreskrifterna i vÀgmÀrkesförordningen. Betalningsansvaret för den aktuella felparkeringsavgiften undanröjdes dÀrför och tingsrÀttens beslut upphÀvdes.

Svea hovrÀtt (FT 3211-08, RH 2009:31)

Att en skylt Àr tÀckt av snö medför inte att parkörens skyldigheter gÀllande att kontrollera villkoren faller bort, oavsett om parkeringsbolaget vanligen rengör dem.

En förare parkerade sin bil pÄ en parkeringsplats som var avsedd för rörelsehindrade med sÀrskilt tillstÄnd, vilket framgick av en skylt pÄ platsen. Med anledning av detta utfÀrdares en kontrollavgift. Föraren, tillika Àgaren, gjorde dock gÀllande att skylten vid tillfÀllet för parkeringen var översnöad och inte gick att se, men att snön dÀrefter hade tagits bort.

TingsrÀtten utgick i sin bedömning ifrÄn att skylten var översnöad vid tillfÀllet dÄ föraren parkerade fordonet. DÀrefter konstaterade domstolen att det enligt den vid tillfÀllet aktuella vÀgmÀrkesförordningen (1978:1001) ÄlÄg den som beslutat om villkoren pÄ platsen att tillse skyltens tydlighet och skick. Vad angick skyldigheten att hÄlla skyltar fria frÄn snö uttalade tingsrÀtten att en förekomst av sÄdan skyldighet var tveksam.

Med anledning av detta bedömde tingsrĂ€tten att skyltningen var korrekt utförd och – vid tiden för utfĂ€rdandet av kontrollavgiften – fri frĂ„n snö, och att parkeringsbolaget dĂ€rmed hade rĂ€tt att utfĂ€rda kontrollavgiften. Ägaren fick dĂ€rmed enligt tingsrĂ€tten anses ha accepterat de villkor som gĂ€llde pĂ„ parkeringen och borde ha förvissat sig om villkoren som gĂ€llde pĂ„ parkeringen om skylten tillfĂ€lligt var tĂ€ckt med snö.

Domslutet överklagades till Svea hovrĂ€tt som i sin bedömning – likt tingsrĂ€tten – utgick frĂ„n att skylten i det aktuella fallet var tĂ€ckt med snö vid parkeringstillfĂ€llet. HovrĂ€tten förklarade vidare att det finns tydliga krav i lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering gĂ€llande uppsĂ€ttning och underhĂ„ll av skyltar inom parkeringsomrĂ„det, men att kraven gĂ€llande omfattningen av underhĂ„llskravet inte var tydligt angivet.

Enligt hovrÀttens mening kunde kravet pÄ underhÄllet av skyltarna inte anses innefatta renhÄllning frÄn snö samt att det dÀrmed ÄlÀggs ett större ansvar pÄ den som parkerar att förvissa sig om villkoren som gÀller för parkeringen. Domstolen pÄpekade Àven att det inte spelade nÄgon roll att parkeringsbolaget hade som en rutin att rengöra skyltarna dÄ de var snötÀckta.

Mot bakgrund av detta uttalade hovrÀtten att omstÀndigheten att skylten var tÀckt med snö inte befriat föraren frÄn att följa de pÄ parkeringsplatsen gÀllande föreskrifterna. HovrÀtten faststÀllde dÀrmed tingsrÀttens dom och föraren Älades dÀrmed att betala kontrollavgiften.

HovrÀtten för nedre Norrland (FT 101-10, RH2010:54)

Förare har ÄterlÀmnat en lÄnad bil till Àgaren genom att parkera den pÄ en parkeringsplats som var avsedd för besökare. Bedömningen gÀllande övertrÀdelse görs i dessa fall i förhÄllande till fordonets Àgare, inte i förhÄllande till föraren.

En förare ÄterlÀmnade en lÄnad bil till Àgaren genom att parkera fordonet pÄ en parkeringsplats avsedd för besökande. Parkeringsbolaget utfÀrdade pÄ grund av detta en kontrollavgift dÄ fordonet varit uppstÀllt i strid med gÀllande parkeringsbestÀmmelser. Kontrollavgiften betalades inte av Àgaren, varpÄ parkeringsbolaget ansökte om stÀmning.

Vid tingsrĂ€tten framförde Ă€garen att bilen endast stĂ„tt pĂ„ besöksparkeringen en kortare period, samt att det inte utfĂ€rdats nĂ„gra bestĂ€mmelser, annat Ă€n de skyltar som finns uppsatta pĂ„ parkeringen. Ägaren hĂ€vdade Ă€ven att det inte fanns nĂ„got i allmĂ€nt sprĂ„kbruk som motsĂ€ger att en person som besöker omrĂ„det fĂ„r parkera dĂ€r, oavsett vem som Ă€r Ă€garen till fordonet.

TingsrÀtten inledde med att slÄ fast att Àgaren i detta fall inte hade producerat nÄgon bevisning till stöd för sitt pÄstÄende att en besökande person lÄnat hennes bil. Domstolen fann dÀrmed att det inte fanns skÀl att pröva huruvida en person som lÄnat hennes fordon har varit berÀttigad att parkera pÄ den aktuella platsen.

Ägaren överklagade domen till hovrĂ€tten som inledde med att konstatera att skyltningen pĂ„ platsen i frĂ„ga var tydlig, genom att den visade skylt med texten ”P”, ”Besökande” och ”Max 24 h”. Domstolen gjorde dĂ€refter en annorlunda bedömning Ă€n tingsrĂ€tten vad gĂ€ller faktumet att en annan person Ă€n Ă€garen parkerade fordonet, detta dĂ„ faktumet var ostridigt och tingsrĂ€ttens bedömning var i detta avseende dĂ€rmed felaktig.

Trots tingsrĂ€ttens felaktiga bedömning noterade hovrĂ€tten att det vid bedömningen om parkeringen skulle anses olovlig var frĂ„ga om vem som Ă€gde fordonet. Eftersom Ă€garen vid tillfĂ€llet för parkeringen bodde i omrĂ„det hade hon inte rĂ€tt att ha sin bil parkerad pĂ„ en parkeringsplats avsedd för besökande. Detta – enligt hovrĂ€tten – alldeles oavsett vem som rent faktiskt parkerade bilen. Domstolen menade att detta stod i linje med bestĂ€mmelsen om solidariskt betalningsansvar för förare och Ă€gare i lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering.

Mot bakgrund av detta, samt det faktum att domstolen inte heller kunde finna nÄgon anledning till varför det skulle vara uppenbart oskÀligt att ta ut kontrollavgift i detta fall, beslutade hovrÀtten att Àgaren var betalningsskyldig för kontrollavgiften.

(MĂ„l nr. FT 76/95, RH 1996:78)

En bilÀgare som fÄtt en kontrollavgift utfÀrdad invÀnde att parkeringsbolaget inte hade rÀtt att ta ut kontrollavgift pÄ omrÄdet. Parkeringsbolaget som skötte övervakningen Ät en markÀgare frambringade inget bevis pÄ att de övertagit markÀgarens rÀtt och bilÀgaren undgick betalningsskyldighet.

En bilĂ€gare som fĂ„tt en kontrollavgift utfĂ€rdad ifrĂ„gasatte vid tingsrĂ€tten parkeringsbolagets rĂ€tt att för markĂ€garens rĂ€kning krĂ€va betalning. Ägaren medgav att han visserligen haft bilen parkerad utan erlagd avgift under en viss del av tiden, men hĂ€vdade att parkeringsbolaget inte visat att parkeringsbolaget övertagit markĂ€garens rĂ€ttigheter. Parkeringsbolaget hade dĂ€rmed, enligt Ă€garen inte rĂ€tt till kontrollavgift.

TingsrÀtten inledde med att konstatera att parkeringsbolaget var en juridisk person och att dess registrerade organisationsnummer angivits pÄ betalningsförelÀggandet. DÀrefter konstaterade domstolen att det inte fanns anledning att anta att parkeringsbolaget skulle debitera kontrollavgift utan att dessförinnan fÄtt rÀtten att göra detta frÄn fastighetsÀgaren. Mot bakgrund av detta samt att det inte framkom andra omstÀndigheter som talade emot att kontrollavgiften utfÀrdades undanröjdes ej betalningsskyldigheten.

BilÀgaren överklagade tingsrÀttens dom till Göta hovrÀtt. DÀr vitsordade Àgaren det faktum att fordonet varit parkerat pÄ omrÄdet i strid med parkeringsvillkoren, men ifrÄgasatte likvÀl parkeringsbolagets övertagande av markÀgarens rÀtt i det aktuella fallet.

Parkeringsbolaget uppgav att det fanns ett avtal med markÀgaren dÀr övertagande av rÀttigheterna behandlades. Bolaget hÀvdade dock att privatÀgda parkeringsbolag inte hade skyldighet att lÀmna ut befintliga avtal och att detta inte heller var deras policy.

I domskĂ€len pĂ„pekade domstolen dock vikten av att som svarande part veta att motparten Ă€r rĂ€tt borgenĂ€r samt att den svarande ska kunna betala med en sĂ„ kallad ”befriande verkan”. För att detta skulle kunna ske – menade domstolen – mĂ„ste en part som trĂ€tt i annans stĂ€lle vara beredd att styrka sin fordran dĂ„ den blir ifrĂ„gasatt.

HovrÀtten fann i sin bedömning att avtal förvisso inte behövde ges in, men att nÄgon bevisning i form av intyg eller liknande inte heller hade getts in av parkeringsbolaget. Det faktum att bolaget fÄtt sÀtta upp skyltar och upptrÀda som om markÀgarens befogenheter övergÄtt rÀckte inte. Eftersom Àgarens invÀndning inte kunde lÀmnas utan avseende och dÄ parkeringsbolaget inte ville visa att de övertagit markÀgarens fordran ogillade hovrÀtten parkeringsbolagets talan.

Svea hovrĂ€tt (MĂ„l nr. ÖÄ 9936-16, ”JĂ€rfĂ€lla-domen”)

 En parkeringsanmÀrkning som utfÀrdades utan anteckning om att skyltar hade kontrollerats ledde till att förekomsten av korrekt skyltning inte kunde presumeras. Detta ledde i sin tur till att anmÀrkningen undanröjdes dÄ bevisning ej sÀkrats.

En Àgare hade fÄtt en parkeringsanmÀrkning utfÀrdad dÀr det angavs att fordonet varit parkerat inom ett omrÄde dÀr det rÄder parkeringsförbud. I det aktuella fallet utgjordes förbudet av ett omrÄdesmÀrke vid samtliga tillfarter till omrÄdet.

Ägaren överklagade parkeringsanmĂ€rkningen och anförde att det pĂ„ gatan inte fanns uppmĂ€rkning gĂ€llande sĂ€rskilda regler samt att de boende inte fĂ„tt information om de sĂ€rskilda parkeringsreglerna. Ägaren anförde dessutom att det pĂ„ dennes parkeringsanmĂ€rkning stod kod 34, vilket signalerar att fordonet parkerat pĂ„ besökandeparkering och att det Ă€r anledningen till anmĂ€rkningen.

TingsrÀtten inledde med att konstatera att det enligt den lokala trafikföreskriften inom omrÄdet inte var tillÄtet att parkera fordon. Vidare var det ostridigt att Àgaren haft bilen uppstÀlld inom det aktuella omrÄdet. Domstolen markerade att tydligt i skÀlen att Polismyndigheten bar bevisbördan för att parkeringen skett i strid med gÀllande villkor.

Eftersom varken parkeringsanmÀrkningen eller andra handlingar i Àrendet angav att vÀgmÀrken kontrollerats fann tingsrÀtten att Polismyndigheten inte uppfyllt sin bevisbörda sÄ vitt avser kravet pÄ att trafikföreskriften mÀrkts ut enligt bestÀmmelserna i vÀgmÀrkesförordningen. Detta trots det faktum att man den i sitt beslut angett att förbudet Àr utmÀrkt vid samtliga tillfarter till omrÄdet.

Domslutet överklagades till Svea hovrÀtt som inledde med att konstatera att det inte framgÄr av parkeringsanmÀrkningen eller andra handlingar att det förelegat en korrekt skyltning samt att dessa kontrollerats. Vidare framför hovrÀtten att en parkeringsvakts anteckningar enligt praxis tillmÀtts ett starkt bevisvÀrde, men att det i detta fall inte förekom nÄgra anteckningar i de delar dÀr Àgaren haft invÀndningar.

Domstolen gick sedan vidare och redogjorde för intresset av att upprÀtthÄlla rÀttssÀkerheten för den enskilde. NÀmligen att det ska vara möjligt att förutse vilka bestÀmmelser som gÀller och vad rÀttsverkningarna av en felparkering blir. Med detta sagt nÀmnde hovrÀtten vidare att det inte skulle vara rimligt om kraven för skyltning ska anses varit uppfyllda endast pÄ grund av en parkeringsanmÀrkning meddelats eller en betalningsuppmaning stÀllts ut. Detta i samband med att det i praxis stÀllts relativt hÄrda krav vad gÀller kraven pÄ synlighet och tydlighet anvÀndes som argument mot en tolkning mot Polismyndigheten.

Avslutningsvis konstaterade domstolen att en rutin för kontroll av skyltning samt anteckning pÄ parkeringsanmÀrkningen inte borde vara nÄgon svÄrighet för parkeringsföretag och Polismyndigheten. DÀrmed ansÄg hovrÀtten att det inte kunde anses ha funnits en presumtion för korrekt skyltning bara pÄ grund av att parkeringsanmÀrkning utfÀrdats och avslog överklagandet. Betalningsansvaret undanröjdes dÀrmed.

Svea hovrĂ€tt (MĂ„l nr. FT 814-13, ”Kaffedomen”)

Det avgörande för huruvida en pÄ- eller avlastning anses vara pÄgÄende utan aktivitet vid fordonet hÀnger ihop med det faktum huruvida parkören har kontinuerligt Àgnat sig Ät pÄ- eller avlastning. Ett mindre avbrott för att göra nÄgot som inte ligger i linje med pÄ- eller avlastning ur det aktuella fordonet kan inte anses uppfylla kravet pÄ kontinuitet.

ParkeringsanmĂ€rkning hade utfĂ€rdats till en Ă€gare vart bil stĂ„tt uppstĂ€lld pĂ„ en plats dĂ€r det rĂ„dde parkeringsförbud. Ägaren utförde pĂ„lastning som ett led i en gemensam storstĂ€dning som gjorde att de behövde hjĂ€lpas till emellanĂ„t. FrĂ„gan i detta fall rörde huruvida Ă€garen kunde anses utföra pĂ„- eller avlastning av gods, och att bilen dĂ€rmed inte skulle anses ha varit parkerad.

I domskÀlen inledde tingsrÀtten med att redogöra för vÀgtrafikförordningens regler kring stannande och parkering. DÀr fann domstolen att vad som avsÄgs med pÄ- eller avlastning inte kunde anses nÀrmare definierat i lagtexten, men att de inte bara skulle omfatta direkt pÄ- eller utlastning utan Àven transport av godset. Denna transport skulle kunna utgöras av transport till en byggnad, men Àven transport av godset inne i fastigheten.

Den tillÄtna tiden för pÄ- eller avlastning finns inte föreskriven, utan fÄr avgöras frÄn fall till fall, menar domstolen. I detta fall handlade det om en storstÀdning med pÄlastning dÀr domstolen ansÄg att transporten förvisso var omstÀndlig och dÀrmed kunde ta lÀngre tid Àn vanligt. TingsrÀtten fann Àven att det inte framkommit att Àgaren tagit pauser i pÄlastningen som inneburit att pÄlastningen har avbrutits och fann dÀrmed att nÄgon parkering inte var för handen.

Domen överklagades till Svea hovrÀtt dÀr domstolen konstaterade att det inte förekommit nÄgon aktivitet vid fordonet under en period om sex minuter. Vidare noterade domstolen att Àgaren framfört att han hjÀlpt andra med pÄlastningen till deras bilar samt att det möjligen var sÄ att han stannade för en kopp kaffe under tiden som han transporterade skrÀpet.

Mot bakgrund av detta ansÄg hovrÀtten att Àgaren inte gjort sannolikt att han uteslutande Àgnat sig Ät kontinuerlig pÄlastning av sin egen bil. Detta innebar, menade hovrÀtten, att fordonet i lagens mening ansÄgs som parkerat vid den aktuella tidpunkten. Parkeringsbolaget hade dÀrmed rÀtt att ta ut kontrollavgift för den aktuella uppstÀllningen av fordonet.

Högsta domstolen (MĂ„l nr. Ö 6176-14, ”Malmö-domen”)

 

Ett nytt vÀgmÀrke som gÀller under en viss strÀcka bryter giltigheten av det gamla vÀgmÀrket pÄ den aktuella strÀckan. Detta Àven om det nya vÀgmÀrket Àr tidsbegrÀnsat. För att fÄ det tidigare vÀgmÀrket att gÀlla Àven pÄ den speciellt reglerade strÀckan utanför tidsbegrÀnsningen krÀvs ytterligare ett vÀgmÀrke som reglerar detta.

 

Ett fordon var i detta fall uppstĂ€llt pĂ„ en avgiftsbelagd parkeringsstrĂ€cka. Fordonet var dessutom uppstĂ€llt inom en Ă€ndamĂ„lsplats för lastning och lossning av tungt eller skrymmande gods som var i effekt pĂ„ vardagar mellan 07.00 och 12.00. Ägaren parkerade fordonet pĂ„ platsen efter kl. 12.00. FrĂ„gan uppkom dĂ„ vad som gĂ€ller med avgiftsskyldigheten pĂ„ Ă€ndamĂ„lsplatsen utöver de ovan nĂ€mnda tiderna.

TingsrÀtten fann det som ostridigt att det i början av strÀckan fanns ett pÄbudsmÀrke som informerade att strÀckan var avgiftsbelagd. DÀrutöver fann domstolen att det fanns ett förbudsmÀrke som informerade att en viss strÀcka utgjorde ÀndamÄlsplats mellan vissa specifika tidpunkter.

Av lydelsen i den dĂ„varande 2 kap. 10 § vĂ€gmĂ€rkesförordningen (2007:90) följde att pĂ„budsmĂ€rket ”Parkering” (E19) gĂ€llde Ă€ven efter en kortare strĂ€cka dĂ€r annan bestĂ€mmelse om parkering eller stannande mĂ€rkts ut. Domstolen bedömde att det inte gick att tolka denna bestĂ€mmelse pĂ„ nĂ„got annat sĂ€tt Ă€n att pĂ„budsmĂ€rket var gĂ€llande före och efter, men inte pĂ„ sjĂ€lv Ă€ndamĂ„lsplatsen. Den lokala trafikföreskriften kunde dĂ€rmed enligt domstolen inte ha ansetts varit utmĂ€rkt pĂ„ platsen och parkeringsanmĂ€rkningen undanröjdes.

Domen överklagades först till hovrÀtten som avslog överklagandet och sedan Àven till Högsta domstolen som inte meddelade prövningstillstÄnd.

KammarrÀtten i Stockholm MÄl nr 4350-16

KammarrÀtten slÄr fast att uttag av parkeringsavgifter har ett dominerande civilrÀttsligt inslag, att undantaget frÄn 5 kap. 1 § lagen (1988:1385) om Sveriges riksbank (Riksbankslagen) dÀrigenom blir tillÀmpligt samt att myntbetalning med anledning av detta inte behöver accepteras i kommunernas parkeringsautomater.

Med anledning av TrafiknÀmnden i Stockholms stads beslut att avveckla betalning av parkeringsavgifter via mynt i stadens parkeringsautomater yrkade en privatperson att beslutet skulle upphÀvas genom en laglighetsprövning. Som grund för yrkandet angavs det faktum att beslutet stred mot förarbetena till 5 kap. 1 § riksbankslagen, dÀr det anges att var och en Àr skyldig att ta emot sedlar och mynt som betalning.

FörvaltningsrÀtten bedömning inleddes med en redogörelse för innebörden av 5 kap. 1 § riksbankslagen, dÀr domstolen kom fram till att det visserligen Äligger var och en att ta emot sedlar och mynt som betalning, men att denna skyldighet inte gÀller utan undantag. Enligt domstolen föreligger det en möjlighet att göra avsteg frÄn denna skyldighet genom att avtala om betalningssÀtt, förutsatt att rÀttsförhÄllandet Àr av civilrÀttslig karaktÀr.

Eftersom rÀttsförhÄllandet vid hyra av en parkeringsplats enligt förvaltningsrÀtten kan anses utgöra en frivillig tjÀnst med tydlig civilrÀttslig karaktÀr menade domstolen att TrafiknÀmndens beslut inte stred mot 5 kap. 1 § riksbankslagen. FörvaltningsrÀtten avslog dÀrmed överklagandet.

Avgörandet överklagades till kammarrÀtten som inledningsvis klargjorde att uttag av parkeringsavgifter för gatuparkering görs med stöd av offentligrÀttslig reglering, vilket visserligen fÄr anses ge rÀttsförhÄllandet tydliga offentligrÀttsliga inslag. Domstolen ansÄg dock att uttaget av parkeringsavgifter Àven har klara civilrÀttsliga inslag, samt att det till sin natur handlar om en frivillig avtalsrelation, vilket i sin tur talar mer för en civilrÀttslig karaktÀr.

KammarrÀtten jÀmförde rÀttsförhÄllandet med hÀlso- och sjukvÄrd, dÀr det finns en lagstadgad skyldighet att erbjuda en viss tjÀnst Motsvarande lagstadgad skyldighet finns enligt domstolen inte gÀllande gatuparkering. Mot bakgrund av ovanstÄende ansÄg domstolen att undantag frÄn skyldigheten att ta emot betalning i kontanter enligt 5 kap. 1 § riksbankslagen förelÄg i detta fall. Detta trots att villkoren för parkering pÄ gatumark bestÀms genom kommunal normgivning och att avgiftsuttaget Àr offentligrÀttsligt grundat. De civilrÀttsliga inslagen i rÀttsförhÄllandet var enligt domstolens bedömning klart dominerande och kommunen hade dÀrmed rÀtt att besluta om att avveckla betalning av parkeringsavgift med kontanter i parkeringsautomater.

KammarrÀtten avslog dÀrmed överklagandet.