Elbilar & laddinfrastruktur

Bild1-2-768x415

UPPSALA TESTAR EFFEKTIVT OCH FLEXIBELT LOKALT ELNÄT

Kombinationen av fler elbilar och en vilja att öka elektrifiering av industrin kan ställa nya krav på Sveriges elnät.

När behovet av el ökar på grund av att till exempel fler laddar sin elbil behövs en mer effektiv styrning av elnätet.

LÄS HELA ARTIKELN HÄR:

Laddstolpar i mängd när EU ställer om

Laddstolpar var sjätte mil är vad EU vill ha för att få fart på omställningen till fossilfria transporter. Men det blir skillnad på Berlin och Norrland.

LÄS HELA ARTIKELN HÄR:

DSC04487

REGLER FÖR LADDNING AV ELFORDON

Sedan maj 2020 är laddning av elfordon ett nytt egenskapskrav i plan- och bygglagen, PBL. Vilka byggnader som ska ha utrustning för laddning av elfordon eller förberedelse för laddning genom så kallad ledningsinfrastruktur framgår av plan- och byggförordningen, PBF. Reglerna för uppförande av nya byggnader ska tillämpas om man söker bygglov eller gör en anmälan efter den 10 mars 2021. För att förenkla tillämpningen av reglerna har Boverket gett ut tillämpningsregler om exempelvis vilken typ av ladduttag som ska användas.

LÄS HELA TEXTEN HÄR

BOVERKETS FÖRESKRIFTER OCH ALLMÄNA RÅD (2021:2) OM UTRUSTNING FÖR LADDNING AV ELFORDON

NY RAPPORT OM BÄTTRE TILLGÅNG TILL LADDINFRASTRUKTUR FÖR HEMMALADDNING EV LADDFORDON

Intresset för elbilar och laddhybrider ökar starkt i Sverige. Hemmaladdning är i många fall en förutsättning för att det ska vara enkelt att äga och använda laddbara fordon, men det kan vara problematiskt att få tillgång till när den som vill ha laddning inte äger fastigheten själv.

LÄS HELA ARTIKELN HÄR

FALLGROPARNA SOM KAN GÖRA ELBILEN SVIDANDE DYR ATT ÄGA

”Många elbilar är billigare att underhålla än bilar med förbränningsmotor, men det finns flera fallgropar som kan göra det riktigt jobbigt dyrt”

LÄS HELA ARTIKELN HÄR

VARANNAN BIL ÄR LADDBAR

Årets tredje kvartal har kantats av en dämpad takt i nybilsförsäljningen samtidigt som andelen laddbara fordon fortsätter att växa. Nya rekord har noterats, i september stod laddbara fordon för 52 % av nybilsförsäljningen och över 60 % av dessa vara elbilar – laddhybridens era ser ut att vara förbi och vi satsar nu fullt på elbilen.

LÄS HELA ARTIKELN HÄR

DSC04421
DSC04426

LADDBARA BILAR NU FEM PROCENT AV ALLA PERSONBILAR I TRAFIK

I oktober minskade nyregistreringarna på personbilsmarknaden för fjärde månaden i rad, efter den återhämtning som präglade det första halvåret. 19 962 nya personbilar registrerades, vilket är en minskning med 29 procent jämfört med oktober förra året. Hittills i år har personbilarna ökat med drygt nio procent jämfört med samma period förra året, men ligger nio procent under 2019 års nivå

LÄS HELA ARTIKELN HÄR

UNDVIK RÄCKVIDDSÅNGEST

Marknaden svämmar över av allt fler elbilar. Tillverkarna lockar kunderna med lovande räckviddssiffror – med all rätt. i dagsläget ska nya elbilar klara nästan 400 km i genomsnitt. Men hur långt man faktiskt kommer beror på en mängd faktorer. Vi visar hur man maximerar räckvidden!

6 tips för att komma längst med elbilen

DSC04455

BRANSCHSTANDARD FÖR SÄKER HANTERING AV ELFORDON

En ny branschstandard för säker hantering av elfordon har tagits fram av BIL Sweden, Motorbranschens Riksförbund (MRF) och Sveriges fordonsverkstäders förening (SFVF). SEK Svensk Elstandard och Elsäkerhetsverket har också varit delaktiga med stöd och som remissinstanser. Vidare baseras branschstandarden på krav och rekommendationer från fordonstillverkare, importörer och andra aktörer verksamma i fordonsbranschen.

ELBILSINFO

Enligt en ny rapport är totalkostnaden för att äga elbil i Sverige den tredje lägsta i Europa – undersökningen baseras på 22 europeiska länder.

Vanliga eluttag är inte anpassade för elbilsladdning

När det gäller elbilar finns det mycket som är nytt för många. I den här artikeln tar vi upp vad du ska tänka på om du behöver ladda din bil i ett vanligt eluttag. Vi listar vilka risker som finns, hur man bör hantera dem och vad alternativet är.

LÄS HELA ARTIKELN HÄR